Skip to content
09/11/2010 / filsoof13

پنهان‌شده

مثل آن دختر در «باغ ابسرواتوار» کویر شریعتی شده‌ام. یکی پیدا شده که مرا بت کرده است. نمی‌دانم که چرا روی بعضی آدم‌ها چنین اثری دارم. وقتی مرا برای اولین بار می‌بینند، طور عجیبی به من خیره می‌شوند. بعد می‌افتند در دامی که ذهن خوشان پهن کرده است، تحسین بدون منطق. آنوقت از من آدمی می‌سازند که نیستم. این آدم الزاما همیشه خوب و کامل نیست، فقط کلیدی است که قفل احساس کوچکی آن‌ها را باز می‌کند. بعد اگر عاقل باشند خیلی زود و اگر نباشند خیلی خیلی دیر می‌فهمند که این برکه سرابی بوده است، امید واهی. بیشترشان سرخورده می‌شوند و از من دوری می‌کنند، بعضی‌هایشان سرد می‌شوند و ترشرو و تعداد کمی سعی می‌کنند که منی را که واقعا وجود دارد بشناسند.

حالا این آدم، در دام چسبناک ذهن خودش افتاده است. همان یکی دو روز اول فهمیدم که جریان چیست. بیشتر ما آدم‌ها قصه مکرری هستیم که صدها بار گفته و شنیده شده است. خودمان نمی‌خواهیم که چنین مکرر نباشیم، خودمان را در حصار عادی بودن، در قفس شباهت اسیر می‌کنیم. همان روزهای اول به او گفتم که در گوری که بر آن گریه می‌کنی، مرده‌ای دفن نشده است. رفت و دو سه ساعت بعد آمد که درباره من خیلی بد قضاوت کرده‌ای، من چنین آدم پست کوچکی نیستم که می‌گویی. به او گفتم قضاوتی نکرده‌ام که بد باشد یا نباشد، شاید معنی حرفم را بعدا بفهمی.

حالا نشسته‌ام به انتظار وقتی که چشمش باز شود. برایم سخت است. از این آدم‌ها صدمه زیاد خورده‌ام. آن‌قدر سماجت می‌کنند تا جایی در ذهن آدم برای خودشان دست و پا می‌کنند. بعد که حقیقت را می‌بینند، این آدم ِ معمولی را که هستم می‌بینند، شوکه می‌شوند و فرار می‌کنند. آن‌وقت جایشان خالی می‌ماند و آزارم می‌دهد. بیرحمند. منتظرم و آرزو می‌کنم زودتر تمام شود. چرا باید کسی اینقدر خودخواهانه، آدم را درگیر نیاز و حماقتش بکند؟

به خودم می‌گویم چشم‌هایت را باز کن، انسان کاملی وجود ندارد.

پاسخی بگذارید

