Skip to content
09/09/2010 / filsoof13

این روزها سخت به خودم می‌پیچم. امروز مادرم پرسید که برنامه‌ام برای درسم چیست و جواب دادم هیچی، برنامه‌ای ندارم. بعد از این جواب سکوت را در رفتارش به سادگی می‌توان تشخیص داد، از خودش می‌پرسد چرا من اینطوری شده‌ام. ناراحتی مادرم را حس می‌کنم اما حقیقت همین است و نمی‌توان کتمانش کرد. من به وضوح هدفی ندارم و ذهنم تبدیل به کلاف سردرگمی شده که هر بار سرنخی را از آن بیرون می‌کشم خیلی زود به پوچی ختم می‌شود. نه هدفی هست و نه اشتیاقی، نه آرزویی و نه خواهشی. سنگی شده‌ام. ملول. ملالت از سر و رویم می‌ریزد. سعی می‌کنم برای دیگران خوب باشم، لبخند می‌زنم، با دقت گوش می‌دهم، همدلی می‌کنم و هر جا که انتظار داشته‌ باشند می‌خندم اما همه آنچه انجام می‌دهم نقابی است. گاهی که نقابم را برمی‌دارم، آدم‌ها با حیرت و ترس و تاسف نگاهم می‌کنند، مثل وقتی که ناگهان بفهمی که هم‌اتاقی چندین‌ساله‌ات جذام مزمن دارد، آن‌وقت است که آدم‌ها از من ِ واقعی فرار می‌کنند و وقتی به فاصله مطمئنی رسیدند می‌ایستند و با ترحم سر تکان می‌دهند که از تو بعید است.

من خوبم. شاید روزی صدبار تکرار می‌کنم. آن‌وقت دنبال دلیل و نشانه می‌گردم که به تصویرم نشان بدهم که خوبم. تصویرم از آن سوی مرز شفاف آینه به من خیره می‌شود، خیرگی نگاهش انگار مغزم را سوراخ می‌کند، تصویرم را نمی‌شناسم، او آدم دیگری است که نگاهش به نفرین می‌ماند، انگار خیلی وقت است که مرده است. پشت به آینه می‌کنم و می‌گویم؛ من شبیه او نیستم، او فقط آدمی در آینه است، من او نیستم، من خوبم، من شادم، من زنده‌ام اما حقیقت این است که من درون جسم خودم آدم مرده‌ای را حمل می‌کنم. من مرده‌ام و هنوز می‌توانم راه بروم، بخورم و بخندم اما نمی‌توانم گریه کنم.

چندوقت پیش جایی نوشتم که زنده‌ می‌مانم اما سالم نه. حالا می‌گویم که مرده‌ام. تمام.

پاسخی بگذارید

