Skip to content
05/09/2010 / filsoof13

اندوه

من به هر قیمتی که شد آدم ها را نگه داشتم . مال خانه به دوشی سال های کودکیم بود لابد که یک روز حرص زدم که هی دوست پیدا کنم و هی نگهش دارم به هر قیمتی . تا دوباره که چمدانم را جمع کردم ، قبل رفتن سست شود پاهام , که اشک حلقه بزند توی چشم هام . انگار می خواستم جبران کنم تمام سال هایی که رفتم , بی آن که دلتنگم شوند و دلتنگ شان شوم . می خواستم خودم را آویزان دنیا کنم و آدم هاش . می خواستم از زبان شان بشنوم ؛ « دلمان برایت تنگ می شود ! » و من فکر کنم چه خوب ! کسی هست یک جای دنیا که دلتنگم باشد .
به هر قیمتی می خواستم مال من باشید . دلم هم که رنجید گفتم به جهنم . نگه شان می دارم . هی کینه روی کینه تلنبار کردم.
یک روز داشتم با تو حرف می زدم . زنگ زده بودم که رفاقت مان را نجات دهم . به شیوهء خودم که می دانم به مذاق تو خوش نمی آمد هیچ وقت . همین جوری که حرف می زدی دلسرد شدم . فکر کردم هفت ملیارد آدم روی کرهء زمین زندگی می کنند . هفت ملیارد یعنی خیلی . یعنی آدم باید حالا حالا ها زندگی کند که یک هزارم شان را بشناسد . این همه آدم و من در به در دنبال رفیقی می گردم که از دیدنم و دوست هام و صد متریم حتی بیزار است . فکر کردم می مانم صد و یک متریش . نه حتی . دور تر . هزار ها کیلومتر دور تر .
فکر کردم می خواستم رفاقت مان را نجات دهم که دیدم تو از سال های رفاقت مان و نه فقط یک سال گذشته , هیچ به خوبی یاد نمی کنی . فکر کردم کی این همه بیزار شدی که من نفهمیدم ؟ فکر کردم چه سکوتت وحشتناک بود توی تمام این مدتی که دیگر من را نمی خواستی و دوستی مان این همه عذابت می داد و هیچ نمی گفتی . سایه گفته بود ؛ می خواهی جاتان را عوض کنی ! گفته بودم آره ! مستی است و راستی . اما نتیجه اش این بود که جام را فهمیدم توی دوستی مان . فهمیدم من دارم حسرت رفاقت از دست رفته ای را می خورم که تو ازش بیزاری . ادامه دادنش و نجاتش بیهوده بود . همین شد که گفتم همان سال ها را که برای من قشنگ بود و قشنگ گذشت , هر چند نمی گویم کم نداشت , اما با تمام بدی هاش و کمی هاش خوب بود را نجات دهم هم دمم گرم . نه برای تو . تو که بیزار بودی ازش . برای خودم . برای دلم . فکر کردم من دوستی داشتم که دوازدهم خرداد هشتاد و نه پیش از خواندن آخرین نامه ات , رفت یک جای دور . یک جایی که دیگر دستم هم بهش نمی رسد . بعدش را ریختم دور . فراموش کردم . سخت بود اما کردم . فکر کردم آدم ها را به زور نمی شود نگه داشت .
رفتم یک جایی خیلی دور تر از صد متری . همان جا بود که مرامم را عوض کردم . از تنهایی دق می کردم شرف داشت به این همه اصرار برای داشتنت . می دانستم بعد از این هر چه باشد ترحم است که نمی خواهمش .
گفتم دیگر برای هیچ دوستی اصرار نمی کنم . گفتم بعد از این آدم ها بروند اگر دیگر من را خوش ندارند . اگر این همه از من و صد متریم بیزارند . من نه برای نگه داشتن شان و نه برای برگشتن شان اصرار نمی کنم . گفتم هر وقت دلتنگم شدند برگردند . هر وقت خودشان خواستند . نخواستند هم که هیچ و چه حیف .

از اینجا: http://tighmahi.blogspot.com/2010/09/blog-post_05.html

دلم برای کسی تنگ شده. شاید نه برای اویی که الان هست و من دیگر نمی‌خواهم آویزانش باشم، دلم برای رفاقت ازدست‌رفته‌ای تنگ شده که انگار او از آن بیزار است. حیف.

پاسخی بگذارید

