Skip to content
30/08/2010 / filsoof13

یک فکر سمج

یکی از مزایای نوشتن در یک مکان عمومی مثل وبلاگ آن است که شما می‌توانید هر حرفی را که نمی‌توانید به  خودتان یا فرد مشخص دیگری بگویید و می‌ترسید که اگر آن حرف توی مغزتان بماند، مغز و احساستان را به گندیدن بکشد، به راحتی بگویید. نمی‌دانم که آیا شما هم چنین احساساتی راجع به فکرهایتان دارید یا نه. اما من گاهی نیاز دارم چیزی بگویم که صرفا فقط نیاز به گفتنش دارم. حالا شاید شما بگویید؛ خب با صدای بلند به خودت بگو. اما اگر اهل حرف زدن‌های طولانی با خودتان باشید می‌دانید که گفتن بعضی چیزها به خود آدم دردی را دوا نمی‌کند، باید فکر کنی یکی دیگر هم آن حرف را شنیده و گرچه منظور دقیق تو را نمی‌داند اما کلا می‌داند از چه حرف می‌زنی و سرش را تکان می‌دهد. مشکل اینجاست که پیدا کردن کسی که نخواهد حرف آدم را نبش قبر کند و سر از آن نیمه پنهان کوه یخ درآورد سخت است. این هم یکی از دلایلی است که آدم‌ها در اتوبوس درددل می‌کنند و وقت چت کردن با غریبه‌ها از خصوصی‌ترین جنبه‌های زندگیشان می‌گویند.

» کتابی را که به من قرض داده بودی که بخوانم یادت می‌آید؟ کتاب را با خودم به شیراز بردم و در تمام طول آن مسافرت کوتاه کشدار خواندم و بعد به تو پسش دادم. اما خواندن آن جمله‌ کوتاه که در صفحه اول کتاب نوشته شده بود هنوز تمام نشده. نمی‌دانم که خطاب به تو بود یا نه، نمی‌دانم که چه کسی آن را نوشته بود، نمی‌دانم که به چه خاطرات و احساساتی اشاره می‌کرد اما آن جمله هنوز، بعد از زمانی نزدیک دو سال، مرا در خودش نگه داشته است. اگر صفحه اول کتاب را پیش رویت باز کنی مرا می‌بینی که لابه‌لای آن چند کلمه گیر کرده‌ام. آخر چرا باید کتابی را که چنان جمله‌ای در سفیدی مبهم صفحه اولش دارد به کسی قرض بدهی؟»

این حرف خطاب به کسی است که اینجا را نمی‌خواند و اگر بر فرض محال بخواند، من آن‌قدر کتاب از دیگران قرض گرفته‌ام که این کتاب بین آن‌ها دیده نمی‌شود. گفتم و راحت شدم. حالا نفسم کمی بالا می‌آید.

پاسخی بگذارید

